Station Delft
Aankomen in Delft moet een onvergetelijke ervaring zijn. Dat is het idee van Mecanoo architecten vanaf het begin. Er wordt gekozen om een stationshal en stadskantoor te ontwerpen die bezoekers meteen duidelijk maakt dat ze zich in Delft bevinden. De combinatie van een stationshal en een stadskantoor bovenop een ondergronds station dat als het ware functioneert als een metrostation is uniek. Als je via de roltrappen naar boven gaat, ontvouwt zich het indrukwekkende plafond van de stationshal. Kijk je naar buiten, dan zie je de historische stad en het oude station, als een modern ‘Gezicht op Delft’ van Vermeer.
In de binnenstad van Delft weerspiegelt zich het verleden. De historische gebouwen en grachten; Delft als Prinsenstad, verbonden met de Oranjes; en natuurlijk het wereldberoemde Delftsblauw aardewerk. Op en rond de campus van de Technische Universiteit Delft aan de rand van de binnenstad schuilt de belofte van toekomstige technische ontwikkelingen en innovatie. Het karakter van Delft, de combinatie van verleden en toekomst, vormt uitgangspunt in de uitwerking van het ontwerp.
Delfts Blauw
Een gewelfd plafond, voorzien van een indrukwekkende historische kaart van Delft en omgeving uit 1877 verbindt de stationshal en de in aanbouw zijnde stadshal. De wanden en kolommen zijn betegeld met een moderne interpretatie van Delfts Blauw. In 2017 kan je direct van de stationshal de stadshal inlopen. De glazen huid van het gebouw weerspiegelt de Hollandse wolkenluchten. De panelen van gesmolten glas met lensachtige bollen verwijzen naar het gegoten glas dat in vele oude panden in Delft te vinden is. De combinatie en het ritme van open panelen van high performance glas en gesloten panelen met gesmolten glas dragen bij aan het energiezuinig klimaatconcept en zorgen voor een hoge mate van duurzaamheid.
Alzijdig en compact
Eindeloos schaven aan de vorm heeft geresulteerd in een gebouw dat alzijdig en compact is. De verlaagde daklijnen op de hoeken zorgen voor een geleidelijke overgang naar de kleinschalige bestaande bebouwing van de Delftse binnenstad en het aangrenzende Westerkwartier. De alzijdigheid verbindt de historische binnenstad ten oosten van de spoortunnel met de wijken ten westen, waar de meeste Delftenaren wonen, en herdefinieerd zo het centrum van de stad. Insnijdingen in de glazen massa van het stadskantoor vormen een patroon van stegen en binnenplaatsen, geïnspireerd op de fijnmazige structuur van straatjes in het oude Delft.
De stationshal maakt deel uit van de eerste fase van de ontwikkeling van het station en stadskantoor. Het eerste deel van het flexibel in te richten stadskantoor wordt eind 2015 in gebruik genomen. Als in 2017 het oude spoorviaduct is afgebroken, de stadshal en het resterende deel van het stadskantoor voltooid, is het hele complex af.
Oplevering | 2017 |
Opdrachtgever | Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft BV |
Constructeur | ABT bv, Delft |
Adviseur installaties | Deerns Raadgevende Ingenieurs B.V., Rijswijk |
Bouwkunding aannemer | BAM Utiliteitsbouw |